Wat is de beste manier om goede, actuele informatie te verkrijgen over immuuntherapie tegen kanker?

Ik ben net begonnen met mijn profielwerkstuk over immuuntherapie tegen kanker. Aangezien boeken en het internet nu al niet toereikend blijken om informatie te verkrijgen, vroeg ik mij af of iemand enig idee heeft hoe ik hier het beste informatie kan verkrijgen van bijvoorbeeld specialisten. Zelf dacht ik al aan het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis te contacten, heeft iemand een idee of dit instituut open staat voor middelbare scholieren die vragen hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als ervaringsdeskundige: trek gewoon de stoute schoenen aan en bel met het AVL. Je krijgt dan ongetwijfeld een receptioniste. Vraag dan naar de afdeling 'medische oncologie.' Dit is het specialisme dat zich met name bezig houdt met de medicamenteuze behandeling van kanker; dus onder andere met immunotherapie.
Daar krijg je weer een telefonist(e). Leg uit waarvoor je belt en vraag dan of het mogelijk zou zijn om in contact te komen met een van de medisch oncologen (oftewel internist-oncologen.)

Mijn inschatting is dan dat die telefonist(e) even overlegt met een van de medisch oncologen. Hij/ zij zal dan vast iemand uitkiezen die het leuk zou vinden om je hierbij te helpen. Als je je eigen telefoonnummer achterlaat dan kan zo'n arts je terugbellen op een moment dat het hem/ haar uitkomt.

Natuurlijk kan ik niets garanderen, maar ik ken het AVL als erg opleidingsgericht; het zou met dan dus niets verbazen als er meerdere artsen zijn die het zelfs leuk vinden om je hierbij te helpen. En lukt het niet, dan heb je het tenminste geprobeerd.
Als het wel lukt zorg dan dat je tijdens het gesprek je zaakjes netjes op orde hebt; zorg voor voldoende achtergrondkennis en weet wat je wilt vragen. Je hebt immers te maken met een druk bezet persoon, die vindt het niet leuk als je zijn tijd verdoet; als je laat merken geïnteresseerd te zijn door je goed ingelezen te hebben dan haal je des te meer uit z'n gesprek.

Als dat een stapje te ver gaat kan je ook langs het voorlichtingscentrum van het AVL (Vrije inloop, 020 512 2991 of belmijterug@nki.nl) Daar is vast ook een schat aan informatie te vinden.
Misschien ook goed om daar informatie op te doen als voorbereiding op het gesprek met de medisch oncoloog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zodra we meer kennis hebben over het onderwerp wagen we het erop. Bedankt voor je advies!